Memahami dan mengenali "jailbreak" dalam iOS


APAKAH JAILBREAK


Apakah yang dimaksudkan dengan jailbreak??? Jailbreak ialah satu platform android yang telah digunakan oleh seluruh masyarakat yang dikenali sebagai “root” manakala pengguna iOS pula dikenali sebagai “jailbreak”. Jailbreak merupakan menghilangkan atau tidak mempunyai had iOS dan ianya membolehkan pengguna mengubah suai sistem pada telefon tersebut.

KENAPA PERLU ADANYA JAILBREAK
Dengan adanya jailbreak pada telefon pintar anda, anda bebas untuk membuat sesuatu benda yang telah dikehendaki seperti modifikasi tema Iphone. Ia akan menjadi lebih menarik lagi apabila anda mahu menambah sesuatu aplikasi dengan tanpa had pada telefon iOS tersebut.

FAKTA JAILBREAK
Fakta yang anda perlu tentang jailbreak ialah apabila anda membuat jailbreak atau root pada telefon anda, secara automatiknya warranty pada telefon anda akan terbatal serta-merta. Jika anda melakukan jailbreak atau root tanpa mengikut prosedur yang betul telefon anda tidak akan berfungsi dengan baik.

SOFTWARE UNTUK JAILBREAK
1) EVASION
Jailbreaking Evasi0n (Evasi0n7) dikembangkan oleh sekumpulan penggodam dengan nama Evad3rs (Pimskeks, Planetbeing, Pod2G dan MuscleNerd). Evasi0n akan menjejaki iPhone, iPod Touch, iPad, dan Apple TV untethered yang menjalankan iOS 6.0 - iOS 6.1.2 dan iOS 7.0 - iOS 7.0.6 (menggunakan Evasion7).

2. PPJAILBREAK
PPJailbreak dikembangkan oleh sekumpulan penggodam Cina yang pergi dengan nama 25PP. PPJailbreak akan jailbreak iPhone, iPad, iPod Touch untethered pada iOS 8.0 melalui iOS 8.4. Ia hanya tersedia untuk sistem pengendalian

3. TaiG
Alat jailbreaking dikembangkan oleh sekumpulan penggodam Cina (TaiG Team). Ia akan menjejaskan iPhone, iPod Touch, iPad untethered yang menjalankan iOS 8.0 - iOS 8.4, dan boleh didapati untuk Windows dan Mac OS X.

4. Pangu
Pangu (Pangu8 dan Pangu9) telah dibangunkan oleh sekumpulan penggodam Cina (dm557, wind unknown, ogc557, dan Daniel_K4, zengbanxian, INT80). Pangu akan jailbreak untethered iPhone, iPod Touch, iPad pada iOS 7.1 melalui iOS 9 firmwares. Ia tersedia untuk sistem operasi Mac OS X dan Windows

5. RedSn0w
Jailbreak RedSn0w mungkin alat jailbreak iOS yang paling banyak diketahui. Awalnya dikenali sebagai QuickPwn, RedSn0w dikembangkan oleh iPhone Dev-Team dan membolehkan anda menjernihkan iPhone, iPod Touch dan iPad anda menjalankan pelbagai versi firmware. Ia menyokong kedua-dua sistem operasi Windows dan Mac OS X

6. Pwnage tools
PwnageTool adalah alat jailbreak Mac OS X yang mencipta fail firmware pre-jailbroken adat yang mesti dipulihkan ke iPhone, iPod Touch atau iPad supaya ia menjadi jailbroken. Keuntungan menggunakan PwnageTool, bukannya RedSn0w, adalah ia membenarkan pembuka kunci iPhone mengemas kini ke firmware terkini tanpa mengemas kini baseband mereka dalam proses.

MAKSUD ROOT DALAM KONTEKS JAILBREAK
ROOT merupakan satu proses dimana ia membolehkan pengguna telfeon bimbit terutama android mengakses keseluruhan fail sistem bagi memberikan kawalan kepada sistem telefon bimbit. Proses root bagi pengguna iOS ia dipanggil sebagai jailbreak.

KELEBIHAN TELEFON ANDROID YANG SUDAH DI ROOT
  • Masalah handphone Android yang boot loop, tidak mahu start, brick, lupa pin, password atau salah masukkan kunci pola dapat diselesaikan
  • Tidak mempunyai masalah pada jaringan wi-fi apabila melakukan root.
  • Sistem pada telefon tersebut berfungsi dengan baik.

Labels:

Post a Comment

[blogger]

Borang Maklumat Hubungan

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget