Cara Mengatasi dan Membaiki Masalah Suara Telefon Hilang


Adalah menjadi masalah kepada pengguna sekiranya telefon tidak mengeluarkan suara. Suara memainkan peranan dalam telefon terutama sekali sekiranya menonton video, menerima panggilan dan notification. Suara telefon boleh hilang disebabkan beberapa faktor seperti rosak ketika telefon terjatuh dan semasa berlaku beberapa hentakan pada telefon. Disini saya akan memberi beberapa cara untuk mengatasi masalah tersebut.

Cara-cara mengatasi dan membaiki masalah telefon hilang

Cek Volume 
  • Pastikan volume suara telefon anda adalah paling maximum bagi notification, panggilan, dan muzik. Masuk kedalam setting telefon anda kemudian pergi ke sound dan volume. ( Setting>Sound>Volume)
Cache Android
  • Cache adalah kata dari crash , dimana ia adalah fail sementara yang disimpan dalam memori internal Android. Cache akan muncul atau terhasil setiap kali aplikasi dibuka dan cache yang berlebihan akan melambatkan pergerakkan telefon. Bersihkan semua cache yang ada pada aplikasi mahupun cache dalam Android tersebut
Turn Off Telefon
  • Matikan telefon anda kemudian cabut bateri, sim card, memori kad dan biarkan ia selama beberapa selang minit dalam pasang semula kemudian hidupkan telefon tersebut dan periksa sama ada ia masih berada dalam keadaan yang sama.
Gunakan Headphone/Earphone
  • Suara tidak muncul ketika video dimainkan tetapi setelah headphone dipasang suara muncul. Sekiranya suara hanya muncul apabila headphone dipasang ia bermakna speaker telefon anda rosak.
Lakukan Factory Reset
  • Sekiranya semua cara tidak dapat mengatasi masalah anda, adalah lebih baik anda mengembalikan semula telefon anda ke keadaan asal seperti dari kilang. Untuk mengetahui caranya sila klik DISINI!   
Ganti Komponen Speaker
  • Apabila anda menggantikan ia, sudah pasti telefon anda akan menghasilkan bunyi. 
Sekadar menambah ilmu pengetahuan berkaitan dengan telefon . Mari baca sama-sama dan belajar sesuatu benda yang baru. 




Labels:

Post a Comment

Terima kasih! Sekarang saya dah tahu apa masalahnya 👍

Apa masalah dn bagaimana nk setelkan???

Tapi kenapa macam phone saya bila saya guna earphone dia tkdapat detect suara saya .macam kalau saya buat voice note kat whatApps guna earphone, bila dgr balik kosong. Angkat call guna earphone .tapi diorang tkdengar vsiara saya tapi dpt dgr suara si pemanggil

Ada siapa2 blh bantu tak, masalah hp sya, masa calling mnggunakan loudspeaker, org yg sya call lngsung x dgr suara sya, kdg2 dgr tapi sgt2 x jelas,. Tp bila call tnpa mnggunakan loudspeaker, org tu dpt pula dgr Suara sya dgn jelas.. Hp huawei..

Tlpn saya bila orang call saya, langsung Tak dengar. Kena buka speaker baru dengar. Tp klu Kat tmpt awam camner tu. Tlg la.

Masalah saya sekarang ni , telefon saya dia punya tiba" tak dgr bunyi . Dia punya bunyi tenggelam . Pastu cucuk pakai jarum ke speaker baru ada blk mcm biasa . Mcm mn tu ye?

Bila org kol kita angkat,tak dengar suara org Tu..buka loudspeaker bru dgr..mcm mana nak settle ye??

MCM mana nak tau .. bila kita call org org tak dgr suara Sya tapi Sya dgr suara org tu

Terima Kasih kerana Sudi berkongsi tip Alhamdulillah sounds fon sy kembali normal

Org call tapi repons tiada bunyi
Speaker atas zero bagaimana nk atasi

[blogger]

Borang Maklumat Hubungan

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget