Kesan Telefon Bimbit kepada Pengguna


Telefon bukan sahaja memberikan kita kelebihan tetapi memberikan keburukan sama ada diketahui ataupun tidak. Telefon sememangnya alat yang digunakan untuk berkomunikasi dan untuk mudah alih tetapi pastikan anda menyimpan telefon anda ditempat yang betul. Disini saya akan memberikan beberapa kesan telefon sekiranya diletakkan dibeberapa tempat. Pastikan anda mengelakkannya. 


  • Jangan simpan dipoket seluar anda 
Hal ini kerana telefon akan menghasilkan elektrostatik dan elektromagnetik yang boleh mengakibatkan kemandulan berlaku


  • Jangan simpan berdekatan dengan barangan elektronik 
Sebagai contoh komputer dan mana-mana barangan elektronik, jangan simpan ia berdekatan kerana peralatan elektronik tersebut menghasilkan medan elektronik yang tinggi dan boleh menyebabkan telefon rosak. Komputer akan memancarkan gelombang elektromagnetik dan sekiranya telefon disimpan dengan jarak yang dekat boleh mengakibatkan kerosakan. 



  • Jangan dekatkkan telefon anda dengan gas 
Jangan dekatkkan telefon anda pada gas bukan kerana ia boleh meletup tetapi ia mempunyai risiko tinggi untuk rosak dan telefon akan tidak dapat berfungsi dengan baik. 


  • Jangan biarkan telefon anda disimpan didalam kereta yang berkunci
Telefon pintar adalah satu keperluan dan kemahuan para pengguna. Sekiranya anda meninggalkan telefon anda didalam kereta yang berkunci ia boleh mengakibatkan kereta anda dipecah dan dirosakkan. 


  • Ia boleh melalaikan pengguna dengan tanggungjawab yang sebenar
Pengguna kekadang leka dengan arus pemodenan maka mereka lebih mendahulukan gadjet daripada keperluan yang sebenar. 


Mari kita bersama-sama membaca agar kita tidak terlalu teruja dengan gadjet ini yang boleh merosakkan jiwa anak muda dan secara senyap boleh mengakibatkan kerosakkan kesihatan. Mari kita membaca..











Labels:

Post a Comment

[blogger]

Borang Maklumat Hubungan

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget